Lacnejšia náplň v olivovom oleji: Značka Lidla má opäť problém

Taliansky výrobca extra panenských olivových olejov predávaných pod privátnou značkou Lidla má problém s dodržiavaním deklarovanej kvality. Na tabuli hanby českej inšpekcie pritom nevisí prvýkrát. 

Na zozname falšovaných potravín českej Štátnej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcie (SZPI) sa opäť ocitol 750-mililitrový olivový olej pod privátnou značkou Lidla - Primadonna. Úradná kontrola mu pritom už minulý rok vytkla zavádzajúce označenie. Pod extra panenským olejom vtedy našla panenský olivový olej, teda náplň z nižšej kvalitatívnej kategórie.

Kvalitu oleja Primadonna od talianskeho výrobcu Fiorentini Firenzepreverovali inšpektori aj tento rok. Do laboratória poslali vzorky oleja nakúpeného v dvoch odlišných českých prevádzkach Lidla.

Predpísané parametre nesplnila jedna z dvoch testovaných vzoriek. "Olivový olej nebol z kategórie extra panenský olivový olej, ale z nižšej kategórie," zhrnula výsledok SZPI. Dotknuté sú všetky produkty označené dátumom minimálnej trvanlivosti 27. januára 2018.

Oleje pod privátnou značkou Lidla Primadonna spolu s ďalšími šiestimi značkami olivových olejov vyšetrovali v roku 2015 talianske úrady. Stalo sa tak po tom, ako taliansky spotrebiteľský magazín Il Salvagente našiel takmer v polovici z 20 testovaných extra panenských olivových olejov náplň nižšej kvality. Prokurátor Raffaele Guariniello to označil za podvádzanie spotrebiteľov a značky zažaloval.

Taliansky Protimonopolný úrad napokon vymeral Lidlu pokutu v závratnej výške 550-tisíc eur. "Naprázdno" neobišiel ani španielsky výrobca Deoleo. Za plnenie extra panenských olivových olejov pod značkami Bertolli, Sasso a Carapelli lacnejšou náplňou schytal pokutu vo výške 300-tisíc eur.

"Výsledky kontrol v priebehu niekoľkých rokov ukazujú, že sa do Česka dovážajú oleje, ktoré svojimi charakteristickými vlastnosťami často nezodpovedajú deklarovanej kategórii," skonštatoval Pavel Kopřiva, hovorca SZPI. "Potravinárska inšpekcia bude v kontrole akosti a bezpečnosti olivových olejov pokračovať v nezníženej intenzite aj v budúcom roku."

Za predaj klamlivo označeného oleja dostane Lidl v Česku pokutu.